Bouillon 59
OverzichtDe coverfoto is van Victoria Shibut.
Zomer! Het gras eromheen is hoog opgeschoten, maar daar hangen ze, rijp, dus je kunt het niet laten. Voorzichtig schuif je je voet naar voren, venijnige prik van onzichtbare netel. Je voelt het niet echt want op ‘t zelfde moment glijdt die diepzwarte braam in je wachtende hand.
INHOUD:
Berichten
De heldere kijk van Jeroen Vesters, tekst Will Jansen
Waar wachten we op, tekst Eelco Schaap
De hangmossel is sneller, tekst Vis&Seizoen
Danny Jansen inspireert mensen, tekst Will Jansen
Stroopwafels en smokkelaars, tekst Dorien Dijkhuis
Van assistent naar kapitein, tekst Renate van der Bas
De signature dish van het Diekhuus, tekst Will Jansen
Tinto, tekst Ynske Boersma
WEDSTRIJD, win Verdwaaltijd van Kathy Mathys
Monet’s smakelijke taferelen, tekst Paola Westbeek
Het nieuwe eten, tekst Will Jansen
Veneto, tekst Nicolaas Klei
Jan Sobecki is als een Spaanse Riesling, tekst Susette Brabander
De totale toewijding, tekst Jurriaan Geldermans
De kaasplank en de wijn, tekst Jan Schulp
Greetings from the Gutter, tekst Kees Sterrenburg
Postelein, vergeten superfood, tekst Norbert Mergen Metz
De Groene Fee is terug, tekst Nick Harman
Foeilelijke vis voor eeuwige jeugd, tekst Ynske Boersma
Fytoplankton en de verstikking van de aarde, tekst Will Jansen
Boekbesprekingen:
In een kom, tekst Kathy Mathys
Venetië, tekst Laura de Grave
TLV, spannende culinaire ritmes, tekst Laura de Grave
Bouillon Leest
De bouillonambassadeurs
Wie werkten er mee
INMAKEN Duizenden Princessebonen, Adriaan van der Hoop jrsz. (1827 – 1863) >> |
De heldere kijk van Jeroen Vesters |
Waar wachten we op? Hoe Groen is de Amsterdammer? Het dwarse weekblad kopt in de 142ste jaargang: Hoe het dier steeds menselijker wordt en mensen die dieren eten steeds dierlijker. Want insiders als Eskes en Baaij weten wat er speelt en dat spoort niet met het overheersende beeld in de samenleving. Zeker, de zaak begint te schuiven, maar dominant aanwezig in koelvitrines en vriesvakken van alle supermarkten zijn de vleesproducten, afkomstig van de anonieme dierenmassa. De beter-leven-stickers ten spijt. Het verhaal van de legbatterij-kip is tot de consument doorgedrongen, maar de 118 miljoen legkippen in Nederland blijven een anoniem verhaal. >> |
De Hangmossel is sneller, tekst Vis&Seizoen Het seizoen van de Zeeuwse hangcultuurmosselen is weer begonnen. Bij deze kweekmethode, de naam zegt het al, hangen de mosselen in het water.
|
Veneto Reizen is een gruwel, en naar Venetië gaan leek me helemaal overbodig. Gezien en gedaan, in heden en verleden, vanuit de luie stoel, zonder het risico van massatoerisme, James-Bondschurken of cholera. En dat adagiettoscheepje van Mahler is inmiddels vast uit de vaart geduwd door zo’n obese cruiseboot, dus daar hoef je de reis ook niet voor te maken. De ruime achtertuin van Venetië, Veneto, reikt tot aan het Gardameer. Alles wat geen parkeerplaats is voor toeristenbussen is daar beplant met de proseccodruif, en verder met pinot grigio. Dankzij de appellationwetten is er ook nog ruimte voor de beruchte klassiekers soave, bardolino en valpolicello. >>
|
Jan Sobecki is als een Spaanse Riesling Koken heeft hij geleerd in New York en Chicago en de verfijning heeft hij opgezogen in Parijs. Het vlechtwoord Tribeca rolt hip en werelds uit zijn mond. Daar ben ik wars van, omdat ik moeite heb een wijn te kiezen voor een man die alles en meer weet van smaken. Zonder te verzanden in een saus die al zo vaak tot perfectie is geroerd? Ik heb gewikt, gewogen en gekozen en popel om samen te proeven, om de schillen te pellen van Jan, de Cevenne ui, de ziel van de keuken. >>
|
Danny Jansen inspireert mensen Hij is bij zijn geboorte (1979) in een bak met vriendelijkheid gevallen. Hij woont met vriendin Patricia en dochter Jones in zo’n patriciërshuis en dan het grootste gedeelte van de dag in de leefkeuken. Achterin die keuken zijn Patricia en een fotograaf in de weer met snackfoto's voor zijn nieuwe boek Vet Lekker. |
Stroopwafels en smokkelaars Djibouti. Een land met de klank van een zoete tropische vrucht. Of snoepgoed gemaakt van mango of perzik. De naam uitspreken is dat snoepgoed bijna proeven: Dji-bou-ti. Zachte kleverige zoetheid die aan je tanden blijft plakken. De reisgids vermeldt haast niets over het land. Alleen dat er op drie uur rijden van de hoofdstad een oase is van palmbomen, warm strandzand en ligbedjes met rieten parasols. In het restaurantje serveren ze lokale specialiteiten. |
Van assistent naar kapitein Het gonst rond Nick Bril. Zijn Antwerpse restaurant The Jane** zit altijd vol, er een tafel reserveren is een crime. Gasten, critici en collegae lijken unaniem laaiend enthousiast. Maar Bril weet dat perfectie niet bestaat. En anders wijzen zijn gasten hem daar wel op, zeker de Nederlandse. Ik had me voorgenomen er zelf niet over te beginnen. Uit mijn mond zou de naam van de grote leermeester niet rollen. Uit het nieuwe boek over de chef was me duidelijk geworden dat Bril ervan kan balen dat mensen vaak denken dat niet hij de keuzes bij The Jane maakt, maar die andere, veel bekendere Zeeuw. Die weliswaar zijn zakelijk partner is, maar geen bemoeienis heeft met de dagelijkse gang van zaken, waarin zeventig mensen zorgen voor honderdzeventig couverts. We zitten hier in Circus Bril. Maar na een kwartiertje noemt Nick de naam van Sergio Herman zelf wel.>> |
|
De totale toewijding Zegt het varken tegen de kip: ‘Die eieren van jou, tonen slechts een gedeeltelijke betrokkenheid. Mijn spek daarentegen, is totale toewijding.’ Deze gedachte ligt ten grondslag aan de van-kop-tot-staart-beweging, die in ons land steeds meer aanhang krijgt. Michael Keur (1984) doet er met al zijn passie aan mee. |
De kaasplank en de wijn Als je in een restaurant als dessert een kaasbordje of -plankje bestelt, komt er normaal gesproken een assortiment van drie tot zes kazen op tafel. Meestal van een onberispelijke kwaliteit, maar zo ongelijk van smaak. Dat maakt het moeilijk om er de juiste wijn bij te vinden. De verbinding met wat je voor de kaas gegeten hebt, is ook vaak moeizaam. Heb je net een hazenrug met een stevige saus gegeten, met een krachtige rode wijn erbij, dan laten ze je beginnen met een licht geitenkaasje waar een vrolijke sauvignon blanc het beste bij zou passen. Daar wordt een normaal mens knorrig van. Met een aantal van mijn studenten ben ik gaan uitzoeken hoe het eigenlijk zit. Of de kaasplank nu vanaf een trolley of in de keuken wordt samengesteld, hij omvat altijd drie tot zes kazen. Bij vijf van de negen onderzochte restaurants zijn dat Nederlandse kazen. Naast harde koemelk-kazen, al dan niet van rauwe melk, schapen- en geitenkazen, zachte schimmel- en roodbacteriekazen.>> |
Greetings from the Gutter Al mijn hele leven kom ik in Engeland, met name in Manchester en Londen. Eerst door familiebanden, een oom had zich rijk getrouwd met een hele leuke Engelse en later door mijn werk. De reclame-industrie was in de UK immers miles ahead. Later waren er sporadische bezoeken aan Schotland en Ierland. Het regende vrijwel altijd, culinair was het een woestenij en van schrik ging ik er bier in plaats van wijn drinken. Onlangs was ik er weer eens. Wederom aangestuurd door familie. Mijn zoon (10) had in allerlei animatiefilms een vertekend beeld van Londen meegekregen en wilde graag het jaarlijkse tripje naar Parijs verruilen voor The London Eye, The Tower Bridge, The Changing of the Guards en The Big Ben.
|
De signature dish van het Diekhuus 'Jullie komen voor mijn signature dish? Wat bedoel je daar nou weer mee?' Jan Klercq, eigenaar van Het Diekhuus in Terwolde bij Deventer is een imposante vijftiger. Hij staat voor ons in T-shirt en spijkerbroek. We zien te veel kilo's. 'Ben ik mee bezig, er is al veertig kilo af.' Hij kan er om lachen. Zijn openhartigheid is oprecht. 'Ik heb echt in de dalles gezeten. Mijn relatie liep stuk en daar kreeg ik ook nog een hartinfarct overheen. Dat was een kloteperiode. Niemand kende ons nog, maar alles staat nu weer strak.' >> |
Tinto
|
WEDSTRIJD OVER HET BOEK: BESCHRIJF IN MAX. 100 WOORDEN DE GEUR VAN DE ZOMER en win Verdwaaltijd van Kathy Mathys. 'Sommige geuren weet ik nog steeds niet te vangen,' zei Kohei, 'die van regen bijvoorbeeld.' Petrichor, zo heette die geur, vertelde hij. Petra was Grieks voor steen en ichor verwees in de Griekse mythologie naar het bloed van de goden. Wanneer dieren- en plantenresten op de aarde of steen landen, komt hun geur pas vrij als het regent. 'De regen laat aarde en stenen bloeden.’
|
Postelein, vergeten superfood Het lijkt erop dat Nederland het enige land in de wereld is, waar sommige groenteboeren af en toe postelein verkopen. We hebben het over de zomerpostelein, Portulaca oleracea. Mijn eerste herinnering aan deze groente is van toen ik een jaar of elf was. Ik groeide op in een hotel met een grote moestuin. Achter in de tuin stond een bungalow, waar mijn opa en oma woonden, nadat zij met het hotel gestopt waren.
|
De Groene Fee is terug 'Mensen belden me en vroegen heb je voor mij een konijn en twee kippen? Dan wist ik hoeveel flessen absint ze wilden hebben en welke soort. Zelfs door de telefoon moest je op je woorden passen.' Willy Bovet praat graag over die goeie ouwe tijd, toen absint nog absoluut verboden was. Je werd er immers gek van en blind. Wie het drankje maakte, was volkomen illegaal bezig. 'Iedereen hier in de vallei die het maakte was eigenlijk een misdadiger, maar het was ook een soort wedstrijd. We waren geen echte boeven en we verkochten het spul zelfs aan de politie. Voor de vorm werd er af en toe iemand gepakt. Die kreeg een boete, maar de in beslag genomen absint kwam op een of andere manier toch ook weer terug op markt.' >> |
Foeilelijke vis voor eeuwige jeugd De nacht valt in de Amazone. In de verte brullen apen, als het huilen van de wind. Cicaden zoemen oorverdovend. We liggen in hangmatten, onder een dak van palmbladeren, ver weg van de bewoonde wereld. Bij het met wolken insecten omgeven lamplicht van een kleine lantaarn begint onze gastheer Augusto te vertellen, terwijl op een rooster boven een vuurtje een meerval langzaam gaart. Vanavond vertelt hij het scheppingsverhaal van Nutapa en Mapana, het eerste mensenpaar, waarmee de geschiedenis van de inheemse Tikuna begon. >> |
Het nieuwe eten Het wordt tijd dat we onze eetgewoontes veranderen en meer in balans brengen met de belangen van de aarde, gezonde grond, zuiver water en schone lucht. Koks kunnen daarbij de toon aangeven want bewuste koks kunnen de natuur om ons heen vertalen en uitleggen. Zij weten dat die wortel zo lekker smaakt omdat de boer de grond waar hij uit komt, goed behandelt en dat de ziltige toon van het lamsvlees komt omdat het dier heeft gegraasd op Texel, waar de zee het gras wat zouter maakt. Een goed bereide maaltijd kan die verbanden laten zien en koks kunnen met hun maaltijden een bewuste boodschap doorgeven die kan leiden naar de nieuwe eet-ethiek, een ethiek die aanzet tot het nieuwe eten. Internationaal zijn het mensen als de Amerikaanse kok/filosoof Dan Barber en de Spaanse Eneko Atxa die de grote trom roeren. Zij moeten veel meer navolging krijgen, ook bij hun collega's. En de consument moet ervoor open staan. Daarom geeft bouillon magazine wat voorbeelden van ideeën en mensen die kunnen leiden naar die nieuwe manier van denken over eten.>>
|
Monet’s smakelijke taferelen Claude Monet (1840), een van de belangrijkste 19e-eeuwse Impressionisten, was ook een enorme fijnproever en lekkerbek. Op 29 april 1883 verhuisde hij met zijn tweede vrouw Alice en hun samengestelde gezin van acht kinderen naar Giverny, een lieflijk plattelandsdorpje in Normandië, ver van de drukte van de Franse hoofdstad. Na jaren vol geldzorgen en onzekerheid kwam de schilder daar eindelijk tot rust en kon volop genieten van de meest smakelijke culinaire taferelen. De eerste helft van Monet’s leven verliep allesbehalve soepel. Zijn schilderijen vielen niet in de smaak en hij verdiende nauwelijks genoeg om zijn jonge gezin fatsoenlijk te onderhouden. Achtervolgd door schuldeisers verhuisde hij vaak en in zijn wanhoop deed hij zelfs een zelfmoordpoging. Toen zijn vrouw Camille in 1879 stierf, bleef hij achter met hun twee zoons, Jean en Michel.>> |
Fytoplankton en de verstikking van de aarde Het is alsof de mensheid opeengepakt zit in een bus die met hoge snelheid door dichte mist rijdt. Ergens verderop is een afgrond: een rampzalige ommekeer in het lot van de mens. Niemand kan precies zien waar die afgrond gaapt, maar iedereen weet dat de bus ergens zal moeten omkeren. Het probleem is alleen dat de Tovenaars en Profeten het er niet over eens zijn welke kant het stuurwiel op gerukt moet worden. Allebei weten ze zeker dat de ideeën van de ander de bus over de rand zullen jagen. En terwijl zij zitten te kibbelen, komen er steeds meer passagiers bij. Charles C.Mann schrijft dit in zijn artikel over ons voedselprobleem in The Atlantic Magazine. Kan het plastischer? In 2050 zijn er tien miljard monden te voeden, zeggen de computermodellen. Hoe dat moet met alle uitgewoonde landbouwgrond en gebrek aan drinkwater? Een van de maatregelen die we moeten nemen, is onmiddellijk stoppen met kunstmest, want we verstikken onszelf ermee. Doen we dat niet, dan kunnen we het onafwendbare einde rustig gaan zitten afwachten. We eten graag uit de oceanen en zeeën. We schuiven gretig aan voor een portie zwaardvis, een mooie tong of kabeljauw. Gelukkig raakt iedereen doordrongen van het feit dat de zeeën in hoog tempo leeggevist kunnen raken. Maar dat is niet ons enige zee-probleem. We gebruiken hem nu als een grote afvalput en dat kan in de toekomst grote ellende opleveren. We hebben dus twee zee-problemen: we halen er te veel uit en we gooien er te veel in. >>
|
Wie werkten er mee aan dit nummer: |