Bouillon 60
OverzichtHele avonden spitten we portfolio’s van fotografen door, op zoek naar uitmiddelpuntige eetfoto’s. Soms is de fotograaf echt verbouwereerd over onze uiteindelijke keuze.
Dit keer presenteren we jullie PASTA, een heel vroeg werk van Wout van Dee.
Wij vinden ‘m prachtig, maar Wout is er van overtuigd dat hij inmiddels véél mooiere foto’s maakt. Kijk zelf maar eens op www.instagram.com/woutvandee/
NHOUD:
Berichten
Wanneer gaan we weer eens normaal doen, mafkezen?
tekst Kees Sterrenburg, foto Richard Schneider
Het Ministerie van Umami
tekst Lot Piscaer, foto’s Floris Scheplitz
Liefde loopt via de aders van de buik
tekst Mohammed Benzakour, illustratie Fleur van der Weel
Confit de Canard
tekst Renate van der Bas
Chef Dennis Huwaë en la Casa de Papel
tekst Jurriaan Geldermans, foto’s Peter Schat
De Drôme eet lekker weg
tekst Will Jansen, foto's Valence Romans Tourisme, Anka Jansen e.a.
Een hele, halve Japanner
tekst en foto’s Fredie Beckmans
Sushi maar dan ànders
tekst Mark Wagemakers, foto’s Zizo
Lekker monnikenwerk
tekst Eelco Schaap, foto’s Philippe Halle
Grenache maakt heerlijke herfstwijnen
tekst Nicolaas Klei
Knolselderij, de lelijkste groente
tekst Norbert Mergen, groentefundamentalist
Mais is beschaving
tekst Will Jansen
Wijnomfietsen in Napa Valley
tekst Jurriaan van Eerten, foto’s Eline van Nes
Bulgaarse verzamelwoede
tekst Berthold van Maris
Het nieuwe eten
teksten Will Jansen en tekst Michiel Korthals
De wilde boerin
tekst en foto Susette Brabander
Bouillon Leest
De bouillonambassadeurs
Wie werkten er mee
Wanneer gaan we weer eens normaal doen, mafkezen? De hoofdstedelijke verzetskrant, ook wel bekend als Het Parool, heeft een naar obesitas neigende honger naar alles wat met eten en drinken te maken heeft. Behalve een bierrubriek, cocktailrubriek, wijnrubriek en een stuk of twintig aan eten gerelateerde columns wordt ook in de partyrubriek Schuim elke dag een mening over eten en drinken gegeven. Verder regelmatig vergelijkende warenonderzoeken over croissants, garnalenkroketten, salades niçoise, terraswijnen en tompouces. En dan heb je ook nog de rubriek Open die dagelijks een nieuwe zaak aan ons voorstelt. Bijna altijd een horecazaak, of op z’n minst een zaak die voor een deel uit horeca bestaat. Alsof je geen kleding kunt verkopen als er niet ook een barrista of een juice bar aanwezig is. Of dat je geen oesters kunt eten zonder dat tegelijkertijd je fiets gerepareerd wordt. >> |
Het Ministerie van Umami Op een doodgewoon, nietszeggend bedrijventerrein aan de rand van de stad brouwden vier bevlogen mannen de afgelopen jaren in alle rust, en ook een beetje in het geheim, aan de eerste ambachtelijk gebrouwen sojasaus van Nederlandse en zelfs Europese bodem: Tomasu. Onlangs werden de eerste vaten na jaren van rijping gebotteld en kon de buitenwereld proeven van dit kleine lokale mirakel. Niet alleen is de saus gebrouwen in Rotterdam, ook de sojabonen en tarwe komen van dichtbij, zo’n vijftien kilometer van de brouwerij om precies te zijn. Alleen het benodigde zout komt uit het Franse Guérande. |
Liefde loopt via de aders van de buik Berbers zijn gek op eten. Grote en kleine momenten, daar horen volle borden bij. Met nadruk op vol. Na afloop van een maaltijd vroeg moeder mij nooit: ‘Heeft het gesmaakt?' Nee, haar hamvraag was altijd: ‘Is je buik vol?’ Wie de culinaire (eigen)aardigheden - maar ook de humor en dwaasheid – van de Berber wil doorgronden, die neme een duik in diens taal en idioom. Daarom besloot ik zeven jaar geleden om ter plekke een ezeltje te kopen en op jacht te gaan naar de oude taalschatten van Berbers; de oorspronkelijke bewoners van Marokko, én directe afstammelingen van de homo sapiens. Sinds de spectaculaire archeologische ontdekking, vorig jaar juni, weten we dat de eerste mens niet uit Ethiopië maar uit Marokko afkomstig is. |
Confit de Canard Ooit ging ik op een koude Pinksterdag lunchen met mijn ouders, in - wat leek - een gezellige auberge in Leuc. What’s in a name? Achter de receptie stond een bijna vermolmde Edith Piaf, in de keuken werkte haar oudere zuster. Een zwarte kat lag in de vensterbank. Wij bestelden allen une cuisse de canard confite. De eend kwam, zag en overwon: hoe scherp de messen ook, ze wisten het vlees niet binnen te dringen.
|
Chef Dennis Huwaë en la Casa de Papel De Netflix-serie La Casa de Papel al gezien? Dennis Huwaë (1984), patron-cuisinier van Daalder in Amsterdam, heeft veel weg van De Professor (Alvaro Morte) die de hoofdrol speelt in de topproductie. Door de manier waarop hij praat, door hoe hij zijn eigen jeugd meeweegt in het heden en door de invloed die wijlen zijn vader nog altijd heeft. Maar er is meer… Voor de onwetenden eerst maar even iets over die serie: Een groep overvallers, onder leiding van De Professor breekt in bij de Koninklijke Munt van Madrid, waar alle geld voor Spanje wordt gedrukt. In plaats van er vandoor te gaan met de pakweg zeven miljoen euro die als het ware ligt te wachten, blijven ze elf dagen in die Joh. Enschedé van Spanje, om zelf een bedrag van 2,4 miljard aan biljetten te drukken. En al die tijd moet de politie met behulp van gijzelaars aan het lijntje worden gehouden, om een vroegtijdige inval te voorkomen. Overeenkomst 1: de naam Daalder. Een daalder is een historisch betaalmiddel, dat al in de zestiende eeuw als munteenheid werd gebruikt. De naam is afgeleid van Joachimsthal, een vroege vindplaats van zilver, waar munten van werden geslagen. Daalder heeft, net als La Casa de Papel (letterlijk: het huis van papier), dus alles met geld te maken. Maar dat is natuurlijk stom toeval. >>
|
De Drôme eet lekker weg Het internet is een wondere wereld, maar je krijgt ook een scheef beeld. Je kunt de hele aardkloot naar je beeldscherm halen en hoeft niet op vakantie, maar in het echt is alles anders. Dan sta je op uitnodiging van Drôme Tourisme in Valence op het plein aan de Avenue Maurice Faure en valt je vooral op dat ze de auto in het oude deel van deze departementale hoofdstad volledig hebben weggewerkt. Meer dan tien procent van het stadsoppervlak bestaat nu uit pleinen en er zijn acht parken. Dat geeft een vriendelijke, open sfeer.
|
Een hele, halve Japanner Op familiebezoek naar Japan. Geen zin om reisgidsen te lezen, ik vraag de familie wel om informatie. Op de bonnefooi is toch veel beter. Wel opnieuw gelezen Berhardus Varenius Beschrijving van het Japanse Rijk uit 1649. Het hoofdstuk over eten is opmerkelijk: De Japanner houdt er niet van om bloed door zijn eten te mengen, net zomin houden ze van melk, van welke wordt beweerd dat het een andere soort, eerder wit bloed is. Hun beste rijst exporteren ze en minderwaardige rijst uit Siam en Pegu wordt geïmporteerd. |
Sushi maar dan ànders Je kunt geen stad bezoeken zonder minimaal drie sushi en sashimi-eterijen tegen te komen. Wat vroeger een delicate verwennerij was, is verworden tot kant-en-klare brokken rijst met ontdooide vis. Het blijkt lastig om de doorsnee consument duidelijk te maken dat sushi ook ánders kan zijn. Daarom gaan we op opvoedcursus bij Zizo Lounge in Zandvoort, een eigenzinnig restaurant met maar liefst drie zeer eigenzinnige chefs. Een Rus, een Japanner en een Egyptenaar. Gaat dat samen? De gasten arriveren in de luxueus ingerichte zaal. De eikenhouten vloer is gemaakt van gitzwarte vlonders die een nautische effect geven. Metershoge glazen wanden bieden uitzicht op de ondergaande zon. Avondrood in talloze tinten geeft een mystieke nevel aan het interieur van ronde, witte loungebanken. Licht megalomane vazen en grote centerpieces accentueren de Japanse stijl. |
Lekker monnikenwerk Het in cultuur brengen van het Middeleeuwse landschap was letterlijk monnikenwerk. De Orde der Cisterciënzers was meester in het bewerken van de ruige natuur. Zij legden moerassen droog, kweekten onze huidige fruitsoorten, hielden veestapels en produceerden wijn en bier voor hun kloostergemeenschap. Dat trok veel volk aan, dat zich rondom de kloostercomplexen vestigde. De Orderegels omvatten daarom ook aanwijzingen voor de zorg voor de naasten. De Cisterciënzers waren gezworen altruïsten en dat deden ze met grote inzet en ijver in vrijwel heel Europa. In Portugal zijn nog veel voormalige Cisterciënzerkloosters. Santa Maria de Alcobaça |
|
Grenache maakt heerlijke herfstwijnen Laatst was ik weer de klos. Of ik de wijnkaart wou bestuderen, vroeg het overmoedig opgewekte gezelschap. Ik wierp een blik en zag dat het tijd was voor lichte wanhoop. Het liefst eet een mens natuurlijk thuis, want nergens is het beter qua eten en drinken en ongeremde bonhommie, maar soms ontkom je er niet aan. En dan zit je daar, met de wijnkaart, je stuurs aangereikt door een balsturige puber die ook liever elders was. ‘zuidafrika, droge Steen’, ‘Merlot, Vin de pay doc’, ‘Fleury, bourgogne’. Wantrouw het restaurant dat nog niet eens foutloos een etiket kan overschrijven, en de naam van producent en oogstjaar weglaat. Waarschijnlijk interesseert de achterliggende driekwartliter ze ook geen reet. Zoals een wijnboer me ooit leerde: waar ze blije wijnen schenken, koken ze ook vrolijk en zonder poespas. Omgekeerd gaat niet op, want er zijn restaurants waar je prima kunt eten, maar de wijn wordt geleverd door de firma die ook de afvoerputjes uitzuigt. Een Engelse kenner verkondigt dat je in zulke gevallen naar de côtes-du-rhône moet grijpen, dat is altijd wel veilig. Hij beweegt zich in verhevener kringen dan ik, want heeft blijkbaar nooit kennis gehad aan côtes-du-rhône met alcoholwalm en dropafdronk, maar in zekere zin deugt zijn advies want côtes-du-rhône betekent druif grenache, en grenache is een goedertieren druif die het beste met de mensheid voorheeft. En dat is knap, want niemand kent hem. Terwijl iedereen hem toch graag drinkt. Het is dat het zo’n opgewekte druif is, anders zou grenache tobberig en monkelend langs de straten schooien. >> |
Knolselderij, de lelijkste groente Angelique Schmeinck doet hem in de hertenstoof, poft hem in zijn geheel in de oven voor een mousseline of maakt er soep met appel van. Joris Bijdendijk grilt hem als shoarma en vindt het gekaramelliseerde buitenste zo onweerstaanbaar lekker, dat hij telkens een stuk afsnijdt. In 2011 wordt door een jury onder auspiciën van Jonnie Boer het beste vegetarische gerecht gekozen. Met knolselderij. Maar zeg nu eerlijk, niet veel mensen koken thuis met knolselderij, anders dan blokjes in de erwtensoep te knikkeren. Het is ook niet uitnodigend, want er is geen lelijker groente te bedenken dan deze half in de grond groeiende stengelraap. Want zo heet het knolachtige stuk tussen wortel en stengel. De smaak is mild kruidig, hartig, een tikkeltje zoet. Weinig calorieën en boordevol vitaminen en mineralen. Het is zelfs zo dat het verteren meer energie kost dan je door hem te eten binnen krijgt. Misschien houd ik daarom wel van knolselderij. 'Alweer knolselderij!' verzucht mijn echtgenote als ik op een winteravond trots een mooi gerecht op tafel zet. Dat was dan net een keer te vaak. Maar een keer in de drie weken, dat slikt ze. |
Mais is beschaving Is er landbouw dan is er beschaving. Nomaden trekken niet langer rond, maar vestigen zich rond hun landbouwgrond. Daardoor ontstaan er dorpen en kleine steden met al hun verwevingen en vervolgens spreken we van cultuur. Onze eigen beschaving krijgt zo' n 11.000 jaar geleden gestalte, als mensen wilde tarwe en gerst gaan cultiveren in De Vruchtbare Halve Maan, een landboog die begint in het zuiden van Israël en via Zuid-Turkije ombuigt naar de Perzische Golf. Vanuit de primitieve woongemeenschappen ontwikkelden de Soemeriërs de bakermat van onze cultuur. Dat weten we, dat hebben we altijd zo geleerd. Het ziet ernaar uit dat we onze geschiedenisboeken gaan herschrijven als het gaat om de vroegste ontwikkelingen, want er ontstonden ongeveer in dezelfde tijd beschavingen in de Amerika's. Alleen was bij de Meso-Amerikanen mais de basis en niet tarwe. |
Wijnomfietsen in Napa Valley Wie dacht dat de Amerikanen alleen maar hamburgers eten en cola drinken, zal blij verrast zijn na een bezoek aan Napa Valley. Op een uur rijden ten noordoosten van San Francisco liggen glooiende heuvellandschappen vol wijnranken en zijn de neon logo's van Starbucks en Burger King, die alle steden van oostkust tot westkust zo tekenen, niet te bekennen. Tussen de velden in staan wijnboerderijen, die met hun architectuur van stenen muren en verwijzingen naar middeleeuwse kastelen in het ontwerp, duidelijk zijn beïnvloed door Europa, doordat veel wijnboeren in de vallei Franse migranten zijn. Zij kwamen hier in de eerste helft van de negentiende eeuw naartoe en ook in de afgelopen decennia zijn er veel Franse wijnmakers hierheen gekomen, met veel expertise in hun bagage. Officieel begon het allemaal in 1838 toen George Yount in de buurt van Yountville (een stadje dat hij zelf stichtte), de eerste commerciële wijngaard begon, maar anderen zeggen dat het Charles Krug was in 1861. In het totaal is deze regio goed voor vier procent van de totale Californische wijnproductie en dat is 0,04 procent van de totale wereldwijnproductie. 95 procent van alle wijnhuizen hier zijn familiebedrijven. Pas in 1976, toen Napawijnen bij de, inmiddels beroemde Paris Wine Tasting, grote namen uit de Bordeaux achter zich lieten, kwam de vallei als een belangrijk wijngebied op de kaart. >> |
Bulgaarse verzamelwoede In communistisch Bulgarije (1944-1989) was het onder vrouwen populair om recepten uit te wisselen en die te verzamelen. Oudere Bulgaarse vrouwen bewaren hun receptenverzameling uit die tijd nu als kleinoden. Het zijn aandoenlijke schriftjes met handgeschreven en uitgetypte recepten. De Vlaamse antropologe Albena Shkodrova promoveerde dit jaar aan de universiteit van Leuven op het verhaal achter deze receptenverzamelwoede. Ze ziet er een vorm van alledaags verzet in, tegen de toen heersende ideologie.
|
Het nieuwe eten Het wordt tijd dat we onze eetgewoontes veranderen en meer in balans brengen met de belangen van de aarde, van gezonde grond, zuiver water en schone lucht. Koks kunnen daarbij de toon aangeven. Bewuste koks kunnen de natuur om ons heen goed vertalen en uitleggen. Zij weten hoe het komt dat die wortel zo lekker smaakt, omdat de boer de grond waar hij uit komt, goed behandelt. De bewustwording kan leiden naar de nieuwe eet-ethiek, een ethiek die informeert en aanzet tot actie. Internationaal zijn het mensen als de Amerikaanse kok/filosoof Dan Barber en de Spanjaard Eneko Atxa van Azurmendi die de grote trom roeren. Zij moeten meer navolging krijgen, ook bij hun gewone collega's. En de consument moet ervoor open staan. Daarom geeft bouillon! Magazine wat voorbeelden van ideeën en mensen die kunnen leiden naar die nieuwe manier van denken over eten. Arts en Voeding: met voeding kun je helen Tijd besteden aan eten is de moeite waard Nederland hangt scheef van de mest
|
Susette Brabander gaat voor bouillon! op pad met een zorgvuldig gekozen wijn om te kijken of die matcht met de man of vrouw die ze interviewt. De wilde boerin Wat is de invloed van eten op de seksuele gezondheid? Is de vraag die meandert door de wellustige ontdekkingsreis van Linette Mak, alias De Wilde Boerin. Mak verliet de West-Friese appels, peren en pruimen om vrijetijdswetenschappen en planologie te studeren. Een decennia werkte ze voor de voedingsmiddelenindustrie. Sinds een paar jaar bestiert ze De Wilde Boerderij in Afferden, waar ze een heus Hof van Aphrodite heeft gecreëerd. De voedselseksuologe wil namelijk dat wij met zijn allen gaan after dinner wippen in plaats van dippen. Op een van de tropische dagen hobbel ik over een zanderige kronkelweg naar De Wilde Boerderij. Op de stoel naast mij ligt een fles Siciliaanse natuurwijn het heel warm te hebben in de luttele 38,2 graden Celsius. Een wilde wijn voor een wilde boerin.>> |
Wie werkten er mee aan dit nummer: |